Pomodoro – en studieteknikk som øker kvaliteten på arbeidet

Skolearbeidet har en tendens til å bli overveldende til tider. Mot slutten av skolehalvåret nærmer eksamen og heldagsprøver seg med stormskritt. Det kan føles som om innleveringer, prøver, lekser og eksamensforberedelser bare samler seg i en stor haug, og når man setter seg ned for å studere vet man ikke engang i hvilken ende man skal begynne. Da er det viktig å ha en studieteknikk som hjelper deg på vei!

Pomodoro – Hva er det?

På begynnelsen av 90-tallet utviklet italieneren Francesco Cirillo Pomodoro-teknikken. Pomodoro er det italienske ordet for tomat og teknikken er oppkalt etter det tomatlignende kjøkkenuret han brukte da han utviklet teknikken.

Pomodoro-teknikken er perfekt til studieøkter fordi den bidrar til å øke produktiviteten og kvaliteten på arbeidet samtidig som den fremmer motivasjon. Teknikken baserer seg på intervallarbeid og gjennomføres på følgende måte:

1) 25 minutter med fokusert arbeid

2) 5 minutters pause

3) 25 minutter med fokuser arbeid

4) 5 minutters pause

5) Osv.

Teknikken består altså av to trinn: 25 minutters arbeidsintervall og 5 minutters pause. Disse to trinnene gjentas etter hverandre så lenge man ønsker eller har behov.

25 minutters intervall

I intervallene skal du arbeide fokusert på én oppgave, f.eks. skrive et essay, og ingen distraksjoner er tillatt. Dette betyr at i de 25 minuttene skal det bare være deg og den ene oppgaven du har valgt å fokusere på – ingenting annet eksisterer. Trikset er å være 100% påkoblet. Når intervallet er over tar du 5 minutters pause uavhengig av hvor langt du kom eller om du er midt oppi noe.

5 minutters pause

I pausen skal du være 100% avkoblet arbeidet. For å oppnå dette må du gå bort fra arbeidet ditt, inkludert PC og bøker. Målet er å gi både kroppen og hodet et lite avbrekk og en energiboost.  Når pausen er over starter du et nytt arbeidsintervall på 25 minutter og slik fortsetter sirkelen til du er ferdig med økten for dagen.

Planlegging av Pomodoro-økta

For at Pomodoro-økta skal være mest mulig produktiv er det viktig å planlegge på forhånd slik at man sikrer seg ei økt med god orden, struktur og flyt. Før du begynner bør du ha en plan for følgende:

1) Hvor mange Pomodoros skal gjennomføres?

2) Hva skal du gjøre i pausene?

3) Hvordan skal du ta tiden?

4) Hvilke mulige distraksjoner må elimineres?

Tips 1: Bruk helst pausen til å være i aktivitet, f.eks. gjør yoga eller dans til favorittsangen din. Men viktigst av alt; bruk pausen på noe hyggelig!

Tips 2: Bruk en alarmklokke eller et kjøkkenur for å kontrollere tiden du bruker på intervall og pauser. Da får du god flyt og struktur. I tillegg unngår du å bli distrahert av å følge med på tiden.

Tips 3: Typiske distraksjoner er mobilen, sosiale media og andre personer. Få dette på avstand!

Tips 4: Når du er vant med teknikken bør den tilpasses deg og dine behov. Kanskje du foretrekker å arbeide 45 minutter med 10 minutters pause, eller kanskje du er demotivert og ønsker å arbeide 15 minutter med en pause på 2 minutter. Vurder også hvor mange Pomodoros du vil gjennomføre for hver studieøkt med tanke på oppgaven som skal utføres og ditt motivasjonsnivå. Prøv deg frem!

Hvorfor virker det?

Økt produktivitet og kvalitet

I dagens samfunn har vi så mye å gjøre at vi ofte prøver å være produktiv ved å multitaske. Dette er en dårlig mestringsstrategi som gjerne gjør oss mindre produktive og mer stresset. Kvantitet går på bekostning av kvalitet og helsa vår. Ved å arbeide i Pomodoro-intervaller der man kun fokuserer på én oppgave skaper man et skarpt fokus. Dermed går man dypere inn i oppgaven og det blir lettere å løse den. Dette ensidige fokuset gir også bedre kvalitet på arbeidet.

Økt motivasjon

  • For det første gir Pomodoro-teknikken motivasjon til å starte. Når man har mye å gjøre er det vanskelig å starte fordi man blir sliten bare av å tenke på alle de timene man må arbeide for å bli ferdig. Dette fører fort til at man utsetter det og heller gjør andre ting. Det er mye enklere å komme i gang når du vet du bare må arbeide 25 minutter før du får pause! Det er mye mer overkommelig å tenke på å arbeide i korte intervaller enn å tenke på å skrive ferdig et essay.
  • For det andre er pausen i seg selv en motivasjon. Det er et hyggelig avbrekk som kommer ofte og som gjør godt for kropp og sjel. Husk at pauser er halve jobben. Det er ikke produktivt å arbeide 5 timer i strekk, dette vil bare slite deg ut og gi deg mer motvilje til å gjøre en ny økt senere. Du kan se på det som å holde en full vannflaske med strak arm. Holder du den slik litt av gangen, med regelmessige pauser, er det ikke et problem. Holder du den derimot slik i 5 timer i strekk vil armen verke og du vil sannsynligvis være støl dagen derpå. Det samme prinsippet gjelder studier. Så bruk pausene til å virkelig koble av og ha et hyggelig avbrekk – det er viktig!
  • For det tredje gir teknikken motivasjon fordi den sikrer fremgang. Produktiviteten fører til mindre stress, mer mestring og til å minske den overveldende haugen med skolearbeid. Da øker motivasjonen og man får overskudd til å arbeide videre. Dette vil i sin tur heve kvaliteten på arbeidet.

Prøv det ut!

Jeg anbefaler alle å prøve ut denne teknikken, men den kan være spesielt nyttig hvis du føler deg overveldet eller demotivert. Teknikken passer til all slags studiearbeid. Prøv den noen ganger slik at du venner deg til den ettersom at metoden kan være litt uvant. Du vil merke at det blir lettere å fokusere i intervallene og koble av i pausene etter hvert. Øvelse gjør mester!

Vil du prøve privatundervisning med en mentor?

Prøv en gratis kartleggingstime

Jeg håper du vil prøve ut denne teknikken og at den vil gi deg en mer produktiv og motiverende studietid. Lykke til!

368d37fc81a692d2 1 e1511868445805

Aina Hernández Evensen

Mentor, MentorNorge