Studieteknikk - Lesing

Her finner du noen studietips for hvordan du kan lese for å huske og forstå. Det finnes ingen fasit på god studieteknikk, du må finne det som passer for deg. Husk at det er viktig å være bevisst og strategisk i egen lesing. Dersom du leser på autopilot kan du oppleve å ha lest mange sider uten å ha fått med deg noe som helst, og du må lese alt på nytt. Håper du finner noen tips her du kan bruke.

Just do it.

Det første du bør tenke på, er å innarbeide gode rutiner. Det er viktig med korte pauser underveis i leseøkten, gjerne med frisk luft. Det gjør det lettere for hjernen å ta til seg informasjonen du akkurat har lest. Lag en plan og sett av fast tid. Holder du av to timer per dag, trenger du ikke å lure på om du skal lese eller ikke. Just do it! Da slipper du stress og skippertak. Unngå forstyrrelsesmomenter som TV, PC og mobil under denne tiden, da slipper du å bruke dobbelt så lang tid og være halvparten så effektiv. I etterkant slipper du den dårlige samvittigheten og kan nyte å ha fri.

BISON

En enkel lesestrategi som brukes mye i skolen heter BISON. Å ta et "BISON-blikk" vil si at du blar igjennom teksten før du begynner å lese. Du ser på bilder, skummer over innledningen og sammendraget, leser overskrifter og legger merke til viktige ord og/eller fagbegreper. På denne måten aktiverer du bakgrunnskunnskap, hvilket er essensiell for forståelsen.

Puggestoff – memoreringsteknikk

I den moderne verden er all informasjon bare et tastetrykk unna. Noen ting må likevel alltid pugges og hukommelsen må trenes. For mange hjelper det å aktivere den visuelle hukommelsen og for å få til dette må du «oversette» kompliserte ord og uttrykk til enkle bilder, akronymer, historier, rim etc.

For mange fungerer det å lage seg såkalte reiseruter. Det er kanskje det enkleste og mest effektive verktøyet man kan ta i bruk for å huske mer. Det kan være inne i huset ditt, på hytta, skolen, ja - hvor som helst, bare du kjenner ruta godt. Langs denne ruta knytter du assosiasjoner til det du skal huske.

Poenget er å finne steder å lagre informasjonen på, og samtidig finne egne, gode assosiasjoner som fungerer for deg. Pugging havner ofte i korttidshukommelsen, mens memoreringsteknikker kan hjelpe deg å lagre informasjon i langtidshukommelsen.

Ha et mål

Gode lesere leser for å lære. De er bevisste i lesingen sin, det vil si at de har et mål og tilpasser lesingen til målet. Gode lesere har ulike strategier til ulike typer tekster. Lag deg et mål, tenk over hvor du vil og hvorfor du leser. Still spørsmål underveis, både til deg selv - «forstår jeg dette?» og til teksten. På denne måten søkeleser du og er mer tilstede i selve lesingen.

 Ekstra tips: MentorNorge har dyktige mentorer som kan hjelpe deg med lesingen. Du kan lese mer om privatundervisning i norsk her.

Eksempel på en god lesestrategi:

  1.  Finn temaet til teksten.
  2.  Still deg et eller flere spørsmål som du skal besvare under lesing.
  3.  Hvor lang tid skal du bruke på hver side/hele teksten? Hold tiden, vær effektiv.
  4.  Les innholdsfortegnelse/innledning for å skaffe deg oversikt.
  5.  Les sammendrag for å se om du kan finne svar på spørsmålene dine.
  6.  Finn og skriv ned viktige fagbegreper/nøkkelord.

Havner du likevel i skippertaksfella?

Ikke gi opp! Du kan få gjort mye på kort tid også, dersom du er effektiv.

Se på pensumlister/emneplaner og skaff deg en oversikt. Hvilke emner berøres? Du kan ikke lese alt, men fokuser på å få oversikt over emner du har vært borti. Deretter kan du lese deg opp på de emnene du føler deg blank i. Skumles mest mulig, det er en effektiv strategi. Les de første og siste avsnittene i kapitlene.

På denne måten skaffer du deg raskt et overblikk. Det er alltid en god ide å være innom de fleste temaer på pensum enn å velge seg ut noen få. Har du mer tid etter dette, kan du gå dypere. Ikke dropp de siste timene/forelesningene før eksamen, mest sannsynlig vil læreren bruke disse på å ta opp sentrale temaer, repetere eller gi hint til hva du kan vente på eksamen.

Lykke til! 

DSCF4427

Ida Hovind Smedstad

Pedagogisk Ansvarlig, MentorNorge