Hvordan matematikk kan smake godt

Matematikk er et viktig fag i skolen – og en utfordring for mange. Ofte handler det om å være a jour, å ikke få «hull» i faget. Matematikken er et utpreget «mursteinsfag», der temaene bygger på hverandre og hvert emne gjerne baserer seg på et eller flere av de foregående.

 

"Å, jeg får det ikke til!" og "jeg skjønner det ikke!" er velbrukte utsagn knyttet til matematikkfaget. Uansett hvor mange ganger du prøver og hvor mange ulike løsninger du kommer med, vil ikke fasiten samarbeide med deg. Mange opplever matematikk som utmattende, kjedelig og slitsomt. Men det er også et av de fagene som gir størst «godfølelse». Når man har slitt lenge med en vanskelig oppgave eller et emne, kjennes det utrolig godt når man endelig får det til. Så lenge man får lære i sitt eget tempo, kan matematikk være et givende og morsomt fag for mange. Da kan man ta tak utfordringene etter hvert som de kommer, og heller sitte igjen med en større følelse av mestring og progresjon.

På barneskolen handler matematikken om å få på plass de grunnleggende ferdighetene, men også å finne gleden i faget. De yngste elevene kan ha godt av å tilnærme seg faget på praktiske måter, da det er viktig å vise dem hva tallene faktisk brukes til.

Vi i MentorNorge vil sette fokus på ulike måter å gjøre matematikk gøy på, denne gangen gjennom baking av muffins. Man kan lære matematikk både ved å måle opp ingredienser, telle antall muffinsformer røren er fordelt på, anslå steketid ut i fra volumet, eller rett og slett å lage mattestykker på muffinsene når de er ferdige. Vi har prøvd oss på den siste aktiviteten.

 

Formålet med aktiviteten er å sette sammen ulike regnestykker, for så å løse dem. Er det løst riktig vil selvfølgelig selve muffinsen smake godt som premie. Her er det bare å la fantasien løpe løpsk og lage gode, kreative regnestykker. Har flere i familien også lyst på muffins? La eleven sette opp regnestykker til de andre. Dette er en aktivitet for hele familien!

Oppskrift:

200 gram smør eller margarin

4 egg

3 dl sukker

5 dl hvetemel

2 ts bakepulver

Non stop eller sjokoladebiter

Pynt

Oppskrift hentet fra Trines Matblogg (http://trinesmatblogg.no/2009/06/23/bursdagsmuffins/)

En liten matte-nøtt:

(Løsning nederst i innlegget)

Nina lagde 10 muffins innfor en venninnekveld. Utenpå så muffinsene helt like ut, men seks var blåbærmuffins (B) og resten var sitronmuffins (S). Gjestene forsynte seg fra fatet og Nina var først ute. Hvor stor er sannsynligheten for at Nina får favoritten sin, en blåbærmuffins? 

Barn og unge har ulike grunnlag for å ta til seg læring og det kan være vanskelig å få med seg hver enkel elev i et klasserom. Dette er en grunn til at matematikk er det mest etterspurte faget hos oss i MentorNorge. Vi har et stort nettverk av mentorer i hele landet som kan undervise i matematikk på alle nivåer. Mentorene våre har toppkarakterer i faget, er dyktige formidlere og brenner for å gjøre en forskjell. Det er dessuten vår erfaring at en-til-en-relasjonen mellom mentor og elev skaper trygge rammer for læring. Mentor får en unik mulighet til å tilpasse undervisningen etter elevens behov, slik at man får mest mulig ut av timene. 

Løsning:

Målet er å få en blåbærmuffins. Det var seks blåbærmuffins, som betyr at det var 6 gunstige utfall. Til sammen var det 10 muffins, slik at hele utfallsrommet består av 10 mulige utfall.

P(B)=n(B)n(U)=610=0,6P(B)=n(B)n(U)=610=0,6.

Sannsynligheten for at Nina får en blåbærmuffins er 0,6.

Vil du lære mer om privatundervisning i matematikk? Les mer på våre fagsider om privatundervisning her:

Les mer om privatundervisning i matematikk

M

MentorNorge