5 tips for stressmestring på eksamen

Shutterstock 624988979

Eksamensperioden er noe de fleste forbinder med stress og det er gjerne selve eksamen som er den største utfordringen. For å få en best mulig eksamensopplevelse er det viktig å forberede seg godt. For det første bør man forberede seg faglig, og for det andre bør man forberede seg fysisk. Sistnevnte innebærer blant annet å sove nok, bevege seg regelmessig og å spise sunt slik at både hodet og kroppen er klare for eksamen. Å møte godt forberedt vil bidra til å senke stressnivået på eksamen. Det er også mye du kan gjøre på selve eksamensdagen for å redusere stress. I dette innlegget skal jeg gi deg fem tips for å mestre stress på skriftlig eksamen. De fleste tipsene vil også være nyttige for muntlig eksamen.

Tips 1: Ha kontroll på alt det praktiske

Før du drar hjemmefra bør du dobbeltsjekke at du har pakket alt det nødvendige utstyret i sekken. Husk å ta med legitimasjon, mat og drikke, blå eller svart penn, PC og lader, og eventuelt annet nødvendig utstyr og tillatte hjelpemidler. Hvilket utstyr du trenger avhenger av om du har vanlig skriftlig eksamen eller digital eksamen. Hvis alt det praktiske er i orden sikrer du deg et godt grunnlag for en smertefri (praktisk) gjennomføring. Praktiske problemer under eksamen utgjør ofte en stor stressfaktor og det er derfor en fordel å søke å unngå dem.

Ekstratips: Hvis du har digital eksamen må du huske å oppdatere PC-en din før eksamensdagen, slik at dette ikke skjer automatisk under eksamen.

Tips 2: Mat og drikke

Uten mat og drikke duger helten ikke!

Det er viktig å ta med seg noe å spise og drikke på eksamen. Med et ønske om mer energi og en hyggeligere opplevelse velger mange elever å ta med seg koffein- og sukkerholdige drikker og godsaker av ulike slag. Dette kan imidlertid virke mot sin hensikt. Sukker og koffein gir oss energi ved å øke kroppens nivå av kortisol. Kortisol er et hormon som produseres naturlig i kroppen og det frigjøres som respons på stress. Moderate mengder av kortisol vil gi oss energi og skjerpe oppmerksomheten vår slik at vi kan mestre nye utfordringer. Imidlertid, hvis det totale kortisolnivået blir for høy vil det i stedet skape stress og uro i kroppen. I allerede stressende situasjoner kan derfor produkter med høyt innhold av disse ingrediensene føre til enda mer stress og ubehag.

Det er derfor lurt å være bevisst på hvordan mat og drikke påvirker kroppen, og gjerne velge varer som virker stressreduserende. Matvarer som nøtter, mørk sjokolade, bananer og blåbær, og drikkevarer som grønn te og melk kan bidra til at kroppen tåler eksamensstresset bedre. Besøk gjerne følgende nettside for flere tips om stressreduserende mat: https://eitgruppe2.wixsite.com/hjem

Ekstratips: Spis frokost med ingredienser som demper stress og gir fysisk velbehag på eksamensdagen. F.eks. Havregrøt med banan, blåbær og nøtter!

Tips 3: Bruk tiden godt

Tid er en viktig faktor på eksamensdagen og hvordan du bruker den vil i stor grad påvirke stressnivået ditt. For det første burde du møte opp i god tid. Da har du tid til å registrere deg og finne deg til rette på plassen din en stund før eksamen starter. Det gir deg muligheten til å roe ned, gjøre klart nødvendig utstyr og orientere deg. Dessuten vil du få med deg all viktig informasjon som gis muntlig i forkant av eksamen. Denne informasjonen vil hjelpe deg i forhold til den praktiske gjennomføringen og vil derfor virke forebyggende mot eventuelle praktiske problemer og misforståelser som kan skape stress.

For det andre er det nyttig å lage en tidsdisposisjon. Når eksamen starter burde du begynne med å lese gjennom oppgavene som skal gjøres og lage en tidsdisposisjon som sikrer deg nok tid til å besvare alle deler. En vanlig skoleeksamen varer i fem timer og du har dermed fem timer på å orientere deg, svare på de ulike oppgavene og se gjennom besvarelsen din. God struktur vil gi deg tryggere rammer og mer kontroll, som igjen bidrar til å redusere stress.

Du bør også sørge for å ta deg regelmessige korte pauser. Pauser er gull verdt for å gi kroppen og hodet et lite avbrekk. Å få i seg nok mat og drikke, og ta seg en tur ut i frisk luft bidrar vanligvis til å øke konsentrasjonen og minske stress.

Ekstratips: Bruk alle de fem timene! Du kommer bare til å ha denne eksamen én gang, så bruk muligheten til å gjøre ditt beste. Hvis du har besvart alle oppgavene i god tid kan du roe ned og bruke resten av tiden på eventuelle forbedringer og korrekturlesing.

Tips 4: Vær tilstede

På eksamensdagen har man ofte mange tanker svirrende i hodet og det kan hjelpe å fokusere på å være til stede i øyeblikket. En stor del stress og uro skyldes tanker om fortid og fremtid. Kanskje man tenker tilbake på manglende mestringsopplevelser i faget eller bekymrer seg for hvilken karakter man kommer til å få. For å oppleve ro er det viktig at man er mentalt og fysisk påkoblet på samme sted. Prøv derfor kun å konsentrere deg om den oppgaven som ligger foran deg og legge vekk bekymringer og demotiverende tanker.

På eksamen må man som nevnt ofte besvare flere oppgaver og man har derfor flere utfordringer å ta tak i. Men det er et dårlig utgangspunkt å starte eksamen med å tenke på alt man må gjøre før man kan dra hjem. Jeg anbefaler deg derfor å fokusere på én oppgave av gangen og på den måten jobbe deg steg for steg gjennom eksamen. Det vil nemlig oppleves som mindre stressende å forholde seg til én utfordring av gangen, enn å forholde seg til alle samtidig. Her kan tidsposisjonen hjelpe deg å holde struktur.

Tips 5: La stresset være noe positivt

Mye stress på eksamen kan virke forstyrrende og gjøre deg ute av stand til å prestere optimalt. Men selv om stress er ubehagelig er det ikke nødvendigvis negativt. Stress er faktisk en naturlig reaksjon som er ment å hjelpe deg. Det er derfor ikke hensiktsmessig å forsøke å unngå stress. Men det kan være greit å bruke ulike strategier som hjelper deg å regulere og redusere mengden av stress, slik at du kan bruke det konstruktivt.

Ha derfor en positiv innstilling til stress. Tenk på det som en naturlig reaksjon som gjør deg fysisk og mentalt klar for den utfordringen du står ovenfor, i dette tilfellet eksamen. Hvis du klarer å se på stress som en venn og ikke en fiende, vil du merke at det vil fremme og ikke hemme din prestasjon.

Klar – Ferdig – Eksamen

Stress er en naturlig og sannsynligvis uunngåelig del av eksamensperioden. Det handler derfor ikke om å unngå stress, men heller kjenne til metoder for å redusere og regulere stresset slik at du kan bruke det til noe positivt. Jeg håper mine 5 tips kan bidra til en bedre eksamensopplevelse som vil hjelpe deg å prestere optimalt.

Lykke til på eksamen!

Kilder

https://eitgruppe2.wixsite.com/hjem

368d37fc81a692d2 1 e1511868445805

Aina Hernández Evensen

Mentor, MentorNorge

Kom i gang her

3 gode grunner til å velge MentorNorge

Infograf prosenter new
Infograf tall new 2
Infograf soyler new

Skal vi hjelpe dere også?


Vi kontakter deg innen 24 timer - ingen forpliktelse!

Merk: vi tar kun vare på dine opplysninger dersom du opprettes som kunde.

Nordens største privatundervisningstilbyder

MentorNorge er Norges største og eneste landsdekkende privatundervisningsbedrift. De siste år har våre over 1000 mentorer (privatlærere) gjort en forskjell hos over 10.000 elever i hele Norge. Vi dekker hele landet, fysisk og over nett, og har helt sikkert også en mentor til dere. 

Norway

Åpningstider

Mandag-torsdag

9:00 - 20:00

Fredag

9:00 - 16:00

Lørdag

Stengt

Søndag

Stengt