For det første kan det hjelpe å slutte og tenke på stress som noe utelukkende dårlig. Det er tross alt en grunn til at du er stresset! Stress tyder på at du faktisk bryr deg om det du gjør, og at du virkelig vil gjøre det bra. Du gjør noe viktig, og det er en liten seier i seg selv.
Hva gikk dårlig forrige gang?
Mange av oss blir stresset fordi vi er redde for å repetere våre tidligere feil, noe som er helt naturlig. Da gjelder det å stille seg selv spørsmålet: «Hva gikk dårlig forrige gang?». Se på tidligere prøver og finn ut hvor feilene ligger. Om det ikke er samme tema, prøv å finne noen generelle tendenser. Har du mange slurvefeil? Sliter du med å tolke tekstoppgaver? Må du jobbe med oppbygningen av tekstene dine, eller hadde du med for få detaljer? Det kan hjelpe å lage en liste med konkrete ting du skal passe ekstra godt på neste gang, gjerne med eksempler fra tidligere vurderingssituasjoner. Bruk denne listen også når du gjør oppgaver, slik at du lager deg nye, bedre vaner når det kommer til oppgaveløsning. Samtidig, prøv å legg tidligere feil i glemmekassa akkurat mens du skal fokusere på noe nytt. Bruk dine tidligere feil til forberedelser, men ikke ta de med deg på selve prøven som en ekstra stressfaktor.
Hvorfor gikk det dårlig forrige gang?
Når du har funnet ut hva det var som gikk dårlig forrige gang, er det tid for å finne ut hvorfor det ikke gikk så bra. Hadde du øvd for lite, eller kanskje på en lite effektiv måte? Kanskje du må legge inn mer tid denne gangen, eller finne en ny studieteknikk for å huske informasjonen bedre. Kanskje du finner ut at du hadde øvd på feil ting, eller lagt fokuset litt feil innenfor riktig tema. I så fall kan du spørre læreren om tidligere prøver eller relevante oppgaver, for å være helt sikker på at du legger fokuset riktig denne gangen.
Vi er altså redde for å repetere våre tidligere feil, men mange er også redde for det ukjente aspektet ved prøvesituasjonen. For de fleste er prøvesituasjonen ganske ulik situasjonen i timene eller når man gjør lekser hjemme. Dette kan være med på å gjøre prøvesituasjonen ukjent og skremmende, og da også stressende. Noen tips her kan være å gjøre øvesituasjonen din så lik som mulig selve prøven. Få tak i tidligere prøver eller eksempelprøver, og lag en prøvesituasjon for deg selv hjemme. Gi deg selv akkurat de hjelpemidlene du får ha på prøven, sett av like mye tid og ikke sjekk fasiten underveis. Dette er med på å få prøven til å virke mindre skremmende, ved å gi deg selv følelsen av at du har opplevd akkurat denne situasjonen før.
Hvorfor er jeg stresset?
Mange vil nok oppleve at de er stresset uansett hvor godt de har forberedt seg i forkant. Et lite triks man kan bruke på selve prøvedagen er å skrive ned nettopp hvorfor du er stresset akkurat da. Man får alle bekymringene ut av hodet og ned på papiret, og tømmer hodet litt før prøven. Naturligvis vet man at bekymringene ikke forsvinner av at man skriver de ned, men for mange hjelper det å ha de skrevet ned, slik at man slipper å tenke på de selv. Ved å få bekymringene ut i den fysiske verden, frigjør man litt plass i hodet til tanker som er mer fordelaktige.
Fellestrekket her er at det hjelper å forberede seg. Øv på stoffet, øv på prøvesituasjonen og øv på å stresse ned. Det viktigste vil være å finne metoder som gjør akkurat deg mindre stresset, og videreutvikle disse på egenhånd. Minn deg selv på at vi har prøver for å lære, og at det viktigste er faktisk hva du har lært i forkant.
Tips
Trenger du ekstra hjelp frem mot prøven? Da kan en mentor være til god hjelp. Våre mentorer hjelper til i alle fag og på alle nivå. Få oversikt før den store prøven! Les mer om lærerik privatundervisning fra MentorNorge her.
Lykke til!