Økt lærelyst og mestring! Prøv en time gratis

Morsomme matematikkleker

Shutterstock 143899057 1

Har du sittet rundt middagsbordet og gjort matteleksene sammen med barnet ditt en ettermiddag, men læringsutbyttet har vært lavt og det hele har endt i krangel? Da er du ikke alene. Det kan noen ganger være vanskelig og utfordrende å hjelpe til med skolearbeidet. Vi alle lærer på forskjellige måter. Noen lærer best ved å gjøre oppgaver i matteboken, mens andre lærer best ved å gjøre en i aktivitet. Det finnes en rekke spill, leker og aktiviteter som vil gjøre det å lære matte morsommere og mer motiverende. Her er 4 tips til leker dere kan gjøre sammen!

Krig

Klassikeren og kortspillet "krig" kjenner du kanskje til? Dette er i utgangspunktet et ganske enkelt kortspill som de fleste av oss kan. Det kan derimot gjøres litt mer utfordrende ved å tilføre en faglig tvist. De nye spillereglene er som følger:
-
 For å vinne et kort, må du ha det høyeste kortet, men du må også gange sammen begge kortene.
- Hvis du regner riktig - vinner du begge kortene.
-
Hvis du regner feil - får motspilleren mulighet til å løse gangestykket. Da vinner motspilleren begge kortene dersom hen regner riktig.
-
 I tilfeller der ingen klarer å regne ut gangestykket går kortene ut av spillet. - Dere kan selv velge hvilke verdi bildekortene skal ha.
Når en av spillerene har vunnet alle kortene, er spillet slutt. 

Minuttsti

Minuttsti er en fin uteaktivitet å gjøre dersom dere ønsker å være i bevegelse. Minuttsti er en oppmerket sti (runde) som tar omtrent ett minutt å gå. Prøv å gå stien på akkurat ett minutt. Hvem kom nærmest? Hva blir da farten i m/s? Denne aktiviteten kan også gjøres som en kilometersti. 

Casino

Kortspill er en god måte å lære matematikk på. Man arbeider med tallforståelse, sannsynlighetsberegning og addisjon for å nevne noen. Å spille kort er å følge reglene, men samtidig finne den beste måten å spille kortene på. Det er strategitenkning og praktisk matematikk. 

Regler:
- 2-4 spillere med en kortstokk
-
Målet med spillet er å oppnå flest mulig poeng i en runde.
-
 Man deler fire kort til hver spiller, samt fire åpne kort på bordet.
-
 Dersom et av kortene på bordet er bildekort eller poengkort, legges det inn igjen i kortstokken, og erstattes av et nytt kort.  
-
Man spiller etter tur og spiller ett kort for hver tur.

Det gjelder å samle flest mulig poeng. Du samler poeng ved å samle flest kort, flest spar, esser, og poengkort. Man samler kort ved å ta et kort på hånden med samme valør som et kort på bordet. Man kan også samle kort ved å legge sammen verdien av to valører på bordet og ta det med ett kort på hånden som tilsvarer den sammenlagte verdien. Har man ikke mulighet for å samle kort, legger man et kort ned på bordet. Hvis man har to kort på hånden som tilsvarer verdien av et kort på bordet, kan man bygge ved å legge det ene kortet man har på hånden sammen med kortet som ligger på bordet. Da dobler man stikket. Man kan også bygge ved å legge for eksempel en 2 du har på hånden på en 3 på bordet. Da kan du ta den med en 5 du har på hånd i neste runde. Er bordet tomt, må du legge ned et kort.

Poengkort

-
Ess teller som 14 på hånd, og 1 på bordet
- Ruter 10 teller som 16 på hånd, og 10 på bordet
- Spar 2 teller som 15 på hånd, og 2 på bordet

Når dere har spilt ut kortstokken, får den som tok det siste stikket kortene som ligger igjen på bordet. Dere teller kortene deres og sorter ut poengkortene og spar for seg selv. Du får ett poeng for hver ess, flest kort, flest spar, spar 2 og 2 poeng for ruter 10. Den med flest poeng har vunnet spillet.

Mattelabyrinten

Mattelabyrinten er et mattespill utviklet av vår egen mentor, Eirik Hjelvik. Spillet passer utmerket til elever på ungdomsskolen og videregående. Målet med spillet er å komme fra start til mål med det minste tallet. 

Regler:
-
Spillet starter med tallet 2^4.
-
 Beveg deg til en ny node ved å utføre regnestykket som står langs streken ved å sette tallet ditt inn foran regnestykket. Dette er en runde.
Eksempel: 2^4-2^(-1) hvis du beveger deg lengst til venstre.
-
 Der det står x, skal du i stedet sette inn tallet ditt der x står. 
-
Det er kun lov å bevege seg nedover eller sidelengs. Hver strek kan benyttes maks en gang, uavhengig av hvilke node man står på. 
-
Er man flere spillere, gjør man en runde hver etter tur. 

Alternative regler:
- Målet med spillet er å komme i mål med det største tallet.
-
Målet med spillet er å komme i mål med 0.
-
Målet med spillet er å komme nærmest et tall man bestemmer seg for. 

-
I stedet for å skrive inn tallet for x i starten av regnestykket, kan man løse likningen der uttrykket langs streken er lik tallet du startet med. Der det ikke står en x, setter man inn x foran uttrykket. 
-
Eksempel: for uttrykket lengst til høyre, når tallet ditt er 15,5 løser vi likningen x*(6^2-30)=15,5

Dersom dere fortsatt syns matematikk er vanskelig å lære, kan dere lese mer om morsom og lærerik privatundervisningen med en mentor her. 

Kom i gang her

3 gode grunner til å velge MentorNorge

Infograf prosenter new
Infograf tall new 2
Infograf soyler new

Skal vi hjelpe dere også?


Vi kontakter deg innen 24 timer - ingen forpliktelse!

Merk: vi tar kun vare på dine opplysninger dersom du opprettes som kunde.

Nordens største privatundervisningstilbyder

MentorNorge er Norges største og eneste landsdekkende privatundervisningsbedrift. De siste årene har våre over 1000 mentorer (privatlærere) gjort en forskjell hos over 10.000 elever i hele Norge. Vi dekker hele landet, fysisk og over nett, og har helt sikkert også en mentor til dere. 

Norway

Åpningstider

Mandag-torsdag

9:00 - 20:00

Fredag

9:00 - 16:00

Lørdag

Stengt

Søndag

Stengt