Hva er kinestetisk læringsstil?
Den kinestetiske læringsstilen går ut på at en person lærer mest effektivt ved hjelp av kroppslige bevegelser og fysiske aktiviteter. Et barn som lærer best ved denne læringsstilen, lærer best gjennom å praktisere. Å praktisere underveis i læringen kan for eksempel gå ut på å gjøre ting selv, som ved å bruke hendene eller hele kroppen i læringsprosessen. Barn med denne læringsstilen vil foretrekke praktiske aktiviteter og metoder i undervisningen, fremfor teoretiske metoder.
Hvordan finner jeg ut at mitt barn har kinestetisk læringsstil?
En kan finne ut om et barn har kinestetisk læringsstil ved å undersøke hvordan barnet trives best med undervisning. De aller fleste barn med kinestetisk læringsstil vil for eksempel foretrekke praktisk undervisning, hvor eleven selv får praktisere, teste ut og utforske fagstoffet på egenhånd. I tillegg kan mange elever med en kinestetisk læringsstil ha et behov for å involvere fysisk aktivitet i undervisningen, slik at undervisningen ikke bare foregår stillesittende.
Eksempler på læringsmetoder for barn med kinestetisk læringsstil
Praktiske aktiviteter
Et eksempel på en læringsmetode som kan være effektiv for barn med kinestetisk læringsstil, kan være å gjennomføre praktiske aktiviteter. En praktisk aktivitet vil gjøre det mulig for barnet selv å bruke hendene og kroppen sin imens han/hun lærer. Dette vil igjen kunne bidra til effektivisert læring ved at eleven får tilfredsstilt behovet om fysisk aktivitet underveis i læringsprosessen. Et eksempel på en praktisk aktivitet kan for eksempel være et eksperiment. Et eksperiment i for eksempel naturfag kan gjøre det mulig for barnet å lære ut ifra egen utforskning, og da barnet har utført eksperimentet selv får barnet god utnytte av eksperimentet.
Stasjonslæring
Et annet godt forslag til å effektivisere læringen til et barn med kinestetisk læringsstil, kan være å gjennomføre det som kalles for stasjonslæring. Stasjonslæring, eller ofte kalt kafévandring, er en læringsmetode som går ut på at barnet selv vandrer fra stasjon til stasjon. På hver stasjon står en ny faglig utfordring som barnet må løse før det kan vandre videre til neste stasjon. For å legge enda mer til rette for kinestetisk læringsstil, kan de faglige utfordringene på hver stasjon innebære en ny fysisk aktivitet igjen. Eksempler kan være å hoppe, danse eller lage en bevegelse for et riktig eller feil svar på den faglige utfordringen.
Læringsspill
Å lage egne læringsspill kan også være en god måte å legge undervisningen til rette for et barn med kinestetisk læringsstil. Det flotte med læringsspill er at man kan lage de akkurat slik som man selv vil, og dermed kan man legge til rette etter det bestemte barnets behov. Dersom du har et barn med behov for mye fysisk aktivitet i undervisningen kan du for eksempel lage et læringsspill som går ut på at du lager en quiz med flere svaralternativer, hvor hver av svaralternativene er et lite felt på gulvet. Når du stiller spørsmålet skal barnet hoppe til feltet som representerer svaralternativet som barnet mener er riktig. Bonusen for å svare riktig kan for eksempel være et poeng, og når barnet har sanket inn et visst antall poeng er leken over.
Bruk av fysiske objekter
En annen måte å inkludere praktiske oppgaver i læringen til et barn, kan være å bruke fysiske objekter i læringsprosessen. Dere kan bruke for eksempel perler, viskelær, blyanter, terninger eller brikker dersom dere har tilgang på dette i undervisningen. Å bruke fysiske objekter gjør det enkelt for eleven å visuelt se for seg hvordan for eksempel et mattestykke ser ut i praksis, og læringen effektiviseres ved at barnet selv får sett og tatt på de fysiske objektene. Et eksempel kan være å gjennomgå divisjon i matematikk. Du og barnet kan samle et visst antall brikker, for eksempel seks stykker, og dele dem mellom dere to. At barnet selv får dele brikkene mellom dere to bidrar til å bygge en forståelse av hva divisjon egentlig betyr.
Utforsking og feltarbeid
Et siste forslag til læringsmetoder for barn med kinestetisk læringsstil, kan være å ta med barnet på utforsking og feltarbeid. Det å aktivt delta fysisk i en utforskning eller i et feltarbeid kan være lærerikt for et barn med kinestetisk læringsstil, fordi barnet selv får muligheten til å utforske og delta i praksis. Et eksempel kan være å ta med barnet til et museum, en naturpark eller andre læringsarenaer utenfor klasserommet.
Vil du lese mer om visuell, auditiv og taktil læringsstil? Les med her!