Hva er auditiv læringsstil?
Auditiv læringsstil er en læringsstil for dem som lærer best av å lytte. Auditive lærere lærer mest effektivt ved å motta informasjon via lyder. Lyder kan innebære både tale, musikk, lydbøker, forelesninger, og diskusjoner. For personene med auditiv læringsstil kan det å høre informasjon være mer effektivt enn å se den skrevet ned eller presentert på en visuell måte. I tillegg kan auditive lærere ha bedre evne enn ikke-auditive lærere til å huske samtaler, og de kan ofte gjenfortelle informasjon på et detaljert nivå etter å ha hørt den.
Hvordan finne ut at du er en auditiv lærer
Nå som du har lært litt om hva den auditive læringsstilen innebærer, kan vi dykke ned i hvordan du finner ut at et barn er en auditiv lærer. Det finnes nemlig flere tegn på at et barn lærer best auditivt, og et av dem kan være at en foretrekker muntlige instruksjoner fremfor å lese en instruksjon. Et annet tegn på at et barn lærer auditivt, kan være god hukommelse etter å ha hørt detaljer fra samtaler, forelesninger eller podkaster bedre enn informasjon en har lest i en artikkel eller i en bok.
Eksempler på læringsmetoder for auditive lærere
Dersom du er usikker på om barnet er en auditiv lærer kan det være lurt å teste ut noen auditive læringsmetoder for å se om de virker effektivt. Her er det bare å prøve seg frem og finne ut hva som funker for akkurat ditt barn. Nedenfor kan du se noen eksempler på auditive læringsmetoder, enten du er sikker på eller usikker på om barnet er en auditiv lærer, som kan optimalisere læringen til barnet.
Lytt til lydbøker eller podkaster
Auditive lærere foretrekker å tilegne informasjon ved å lytte fremfor å lese, og derfor kan det å lytte til lydbøker og podkaster være en effektiv læringsmetode for auditive lærere. Det kan være lurt å utforske diverse podkast- og lydbok-apper, og lete etter podkaster og lydbøker som handler om et bestemt fagstoff. For eksempel finnes det mange fakta podkaster om diverse emner i historie. En fin ting med podkaster og lydbøker er også at de ofte kan være engasjerende, og oppleves som uformelle, noe som kan gjøre det enklere for barnet å tilegne seg fagstoff som kan opplevdes tungt i en skolebok. I tillegg er det praktisk for barnet å kunne høre på podkast eller lydbok på vei til skolen eller til trening, som gjør at skolearbeidet ikke nødvendigvis trenger å ta alt for lang tid.
Delta i diskusjoner og studiegrupper
Å delta i studiegrupper og diskusjoner kan være en effektiv læringsmetode for auditive lærere, fordi barnet får muligheten til å lytte til fagstoff fra andre med fagkunnskap. Å diskutere innebærer å dele refleksjoner og tanker om et emne, og ved at barnet får høre andre dele det de kan og at det selv kan dele etterpå, kan det utvide forståelsen av fagstoffet.
Delta i forelesninger
Å delta i forelesninger kan kanskje høres åpenbart ut, men for en auditiv lærer vil det å høre en person gjennomgå fagstoff være lærerikt. Enten det er til en forelesning på skolen eller en forelesning på nett, vil det å oppsøke forelesninger være et godt tips til en auditiv lærer. En god idé kan være å søke opp forelesninger på for eksempel YouTube, hvor barnet da kan lytte til en person gjennomgå et tema. Det flotte med forelesninger på YouTube er at barnet kan sette videoen på pause, og fortsette på et senere tidspunkt om tiden ikke strekker til. Ved fysiske forelesninger kan det være lurt å utnytte forelesningen til å stille spørsmål. Dette er lurt fordi foreleseren kan forklare fagstoffet som kan føles overveldende og komplisert.
Gjenfortell for deg selv
Et annet godt tips for en auditiv lærer, kan være å gjenfortelle fagstoffet for en selv eller for noen andre. En idé kan for eksempel være å be barnet om å tilegne seg kunnskap alene, enten om det er ved en forelesning på YouTube eller en podkast, for å så gjenfortelle det barnet har lært for deg. På denne måten blir barnet utfordret til å teste sin egen kunnskap, og får dermed en liten test på hva han/hun har lært. I tillegg er det fint for barnet å øve på å fortelle fagstoffet til noen andre, fordi han/hun får trent på å ordlegge kunnskapen.
Lag din egen forelesning
Å spille inn egne notater kan være en god måte å få trent på å gjenfortelle informasjon barnet har tilegnet seg. Det lure med å spille inn notatene, er at barnet etterpå igjen kan lytte til sin egen innspilling flere ganger, og lære av det igjen. Slik har barnet nå laget sin egen forelesning, og lærte både imens han/hun spilte den inn og for hver gang den lyttes til!
Klikk her for å lese mer om den visuelle, taktile og kinestetiske læringsstilen.