Hvordan takle stress?

Shutterstock 540462781

Føler du at du ikke har hodet over vannet? Er spenningen i kroppen høy, musklene anspent og sansene skjerpet? Det er kroppens overlevelsesmekanismer som slår inn. Å reagere slik er dens måte å hjelpe oss og møte utfordringer på. Men frykt ikke, det er vanlige tegn på stress. Forskning viser heldigvis at stress ikke går utover prestasjoner på skolen eller i jobb. Den gode nyheten er at vi ofte presterer bedre under press! Forskning viser også at det er ved spesielt tre ulike tilfeller stress skapes hos unge. Disse er knyttet til ulike deler av hverdagen og skolehverdagen. Stress er ofte knyttet til lekser og/eller tidspress, egne ambisjoner og til sosiale relasjoner.

Jenter er mer stresset

Hvorfor er det sånn? Jenter opplever mer stress knyttet til skolesituasjoner enn det gutter gjør. De stresser også mer med bekymringer for fremtiden. Dersom du prøver å gjøre flere ting samtidig vil det ofte føre til at du blir mer stresset, og da forsterkes følelsen av at alt må skje på en gang. Tenk alltid på å ta en ting om gangen. Jobb med å holde fokus på det du driver med her og nå; absolutt tilstedeværelse. For at vi skal klare å prestere bedre må vi trene opp vår evne til å være tilstede i det vi gjør.

Reguler tilgjengelighet

Sosial, hele tiden? Det er klart at det er stressende. Den digitale tiden vi lever i legger ikke til rette for noe zen-modus. Det er alltid noe som skjer, alltid noe du kan oppdatere deg på, lese, se på, en du kan snappe, et bilde du kan like. Listen er uendelig. Dette er punkt nummer en på lista for å klare og senke skuldrene. Mitt råd i en stressende periode/hverdag er rett og slett å lage deg til nye rutiner. Ta en pause fra sosiale medier, skru av notifikasjoner og push varsler. Man blir stressa og distrahert av både egne og andres bruk av sosiale medier. Du kan ikke skåre på topp over alt, hele tiden. I begynnelsen kan det virke ekstra stressende ikke å få med seg alt det som skjer på Snapchat og Instagram, men etter hvert vil det føles som en lettelse.

Jeg sier ikke at du skal unngå bruk av sosiale medier, men at du skal ta styringen over din egen tid. Velg selv når du tar deg «SoMe-tid». Ta kontrollen, velg når du skal være sosial. For å kunne ha det bedre, og prestere bedre bør vi trene opp evnen til å være tilstede i det vi holder på med der og da. Tren på å gjøre ingenting.

Hverdagsfrykten

En annen utfordring vi ofte støter på er det som kan kalles hverdagsfrykten; frykten for å være utilstrekkelig, mislykkes eller ikke å bli likt. Det er denne frykten som hindrer oss i å utføre oppgaver. Tanken på å mislykkes, eller på hva andre mener, påvirker vår indre dialog og atferden vår helt ubevisst

Delmål, lister

Anerkjente mentaltrenere anbefaler å dele store mål opp i delmål. Grunnen er at man vil oppleve mange små seiere underveis. Det gjør selve veien til målet enklere og vil føre til mer indre motivasjon. En annen god idé for å oppleve små seiere når man har mye på agendaen, er å lage lister. Skriv ned alt du skal gjøre og når; innleveringer, prøver, etc. Få det ned så detaljert du ønsker. Hvor deilig er det ikke når du kan krysse ut ting du har gjort?

Her kommer en liste til deg - tips til en mindre stresset hverdag:

  • Legg deg tidlig nok og til ca. samme tid hver dag. Den dypeste søvnen du får er mellom 24-02/03 om natten. Denne typen søvn gjør at du restituerer og gir deg fysisk god helse.
  • En del type drikke stresser kroppen. For eksempel kaffe, te og alkohol. Drikk lite av disse, særlig om kvelden.
  • Du får ustabilt blodsukker, taper energi og stresser kroppen unødvendig med å spise sukker. Unngå det. Spis mat som demper stress; frukt, grønnsaker, grovt korn, fisk, kylling.
  • Fokuser på det som er bra. Prøv å redusere antall aktiviteter og annet som tapper deg for krefter.
  • Fokuser på den oppgaven du gjør akkurat her og nå. Unngå å tenke på alt du ikke har rukket enda, det øker stressnivået.
  • Fysiske aktiviteter er stressreduserende. Gå eller dra på en joggetur.
  • Husk påfyll av b- og c-vitamin.
  • Planlegg dagen din. Lag lister.
  • Tren opp din mentale kontroll, og å styre tankene dine i positiv retning. Vær klar over at stress kommer i perioder. Tenk på hva du kan si til deg selv når det dukker opp. Det er ofte negative tanker som utløser stress, og dersom du har et motangrep på lur, vil du i noen tilfeller kunne unngå at stress utløses.
  • Sett av tid til å slappe av, reflektere, kose deg og ha det bra. Søk glede, humor og kjærlighet. Det gir ny energi.

Jeg håper du har fått noen tips til hvordan du kan kvitte deg med hverdagsstress. Lykke til på eksamen!

Kvadratisk Blå bakgrunn 1000px

MentorNorge

Kom i gang her

3 gode grunner til å velge MentorNorge

Infograf prosenter new
Infograf tall new 2
Infograf soyler new

Skal vi hjelpe dere også?


Vi kontakter deg innen 24 timer - ingen forpliktelse!

Merk: vi tar kun vare på dine opplysninger dersom du opprettes som kunde.

Nordens største privatundervisningstilbyder

MentorNorge er Norges største og eneste landsdekkende privatundervisningsbedrift. De siste år har våre over 1000 mentorer (privatlærere) gjort en forskjell hos over 10.000 elever i hele Norge. Vi dekker hele landet, fysisk og over nett, og har helt sikkert også en mentor til dere. 

Norway

Åpningstider

Mandag-torsdag

9:00 - 20:00

Fredag

9:00 - 16:00

Lørdag

Stengt

Søndag

Stengt