1. Vær tålmodig og løsningsorientert
Det er viktig å understreke at denne situasjonen er helt unik i norsk skolehistorie og kommer nokså brått på et system der innføring av nye teknologiske systemer ofte går tregt og med mange utfordringer underveis. Da er det viktig at du som elev husker at læreren din og skolen din jobber med å løse problemene og gjør så mye de kan for å tilby best mulig undervisning i denne situasjonen. Den beste måten man da kan opptre på er ved å være tålmodig, lytte til beskjeder, være oppmerksom på de plattformene der beskjeder gis, som Itslearning eller Fronter, og ikke minst holder et åpent sinn for utradisjonelle og nye løsninger.
Man skal heller ikke se bort fra at man nå går inn i en situasjon der du som elev har mye å bidra med hva teknologi angår. Hvis du ser en kreativ og god løsning på et problem dere har i undervisningen, kan du foreslå løsningen din for læreren og vise han/henne den aktuelle teknologien.
2. Snakk med lærerne dine
En stor bekymring blant lærerne i denne situasjonen er hvordan de skal opprettholde kontakten med elevene sine uten å møte dem fysisk. Da er det viktig at du holder dine kommunikasjonskanaler åpne slik at lærerne dine lett kan nå deg og at du selv tar initiativ når det er noe du ønsker å ta opp eller noe du lurer på. Ta kontakt med læreren din eller skolen din når du har spørsmål. Dersom du har praktiske utfordringer knyttet til avviklingen av planlagt undervisning, er det viktig at du orienterer skolen og læreren din om dette slik at de kan hjelpe deg.
3. Hold fokuset på læring, ikke eksamen
Mange bekymrer seg for hvordan det skal gå med eksamen når skolevesenet har blitt så drastisk rammet av corona-situasjonen. Sannsynligvis vil Utdanningsdirektoratet og skolen din komme med nærmere informasjon om eksamensavviklingen når de vet mer om hvor lenge disse tiltakene må opprettholdes og hvordan undervisning på de digitale flatene fungerer fremover. I mellomtiden burde man som elev fokusere på at man skal lære så mye som mulig og gjøre de oppgavene man blir bedt om. De fleste skoler vil legge til rette for at vurderinger blir gjennomført i løpet av perioden. Mange skoler har systemer som kan legge til rette for fagsamtaler over videodelingstjenester, og oppgaver kan selvfølgelig skrives og leveres inn som før. Fokuser på disse vurderingene og din egen læring i tiden fremover.
4. MentorNorge tilbyr oppfølging og nettundervisning
MentorNorge har bred erfaring med nettundervisning og har et variert tilbud med høy grad av individuell tilpasning. Dersom du eller dine barn trenger mer oppfølging i tiden fremover, i form av gjennomgang av stoff eller leksehjelp, står våre mentorer klare til å bistå med nettundervisning. Våre mentorer har god kunnskap om bruk av digitale flater i undervisningen og har gjennom én til én-undervisningen vår mulighet til tett oppfølging og rådgivning i denne perioden som ellers. Les mer om onlineundervisning her.
5. Samarbeid er fortsatt mulig og anbefalt!
Har du en venn du pleier å samarbeide med i mattetimene, eller noen du diskuterer temaet med før du skriver en oppgave? Det er fortsatt fullt mulig å samarbeide om skoleoppgaver med den nye digitale undervisningen ved å bruke videodelingstjenester som Skype og FaceTime. Dette kan hjelpe deg både med å forstå stoffet bedre og holde motivasjonen oppe. I forbindelse med dette kan det være aktuelt å bruke skjermdeling og programmer som tillater samskriving, for eksempel Google Docs og OneDrive. Ta i bruk de ressursene dere har!
6. Organiser dagen din!
For de fleste er det en grunnleggende forskjell på skolen og hjemme: På skolen er man «på jobb», har faste rutiner og oppgaver, mens man hjemme slapper mer av og er sin egen herre. I denne perioden vil disse to stedene i livene våre sammenfalle, og det kan bli vanskelig å skille mellom når man er «på skolen» og når man har fri. For å holde motivasjonen oppe og ha en god flyt i arbeidet er det derfor viktig at du prøver å være bevisst hva som er skoletid og hva som er fritid. Følg med på når det avholdes undervisning og sett av tid til lekse- og egenarbeid. Mange vil nok også oppleve at det blir viktig å skille disse situasjonene fysisk. For å gjøre dette er det lurt å unngå å sitte i sofaen eller senga når man deltar i undervisningen. Sitt ved skrivebordet eller noe lignende og spar sofaen til fritiden.
Det aller viktigste i perioden fremover vil bli å delta på de tilbudene som blir satt opp og gå inn i denne nye situasjonen med et smil og et håp om å lære så mye som mulig. Det vil kreve mye av både elevene og lærerne, men med samarbeid, tålmodig og innsats er det fullt mulig å gå ut av dette semesteret med like mye læring som man hadde gjort et helt vanlig semester. Lykke til!