Lese- og skrivevansker kan utartes svært forskjellig. Fra lettere lese- og skrivevansker til dysleksi. Dysleksi er den mest utbredte formen for lærevansker, og rammer 3-5 prosent av elevene i grunnskolen. Lese- og skrivevansker og dysleksi er ikke helt det samme, men hovedproblemet hos de fleste er at de strever med å koble riktige lyder til riktige bokstaver. Uansett hvor på spekteret for lese- og skrivevansker ditt barn befinner seg kan de tre øvelsene nedenfor hjelpe mot å mestre lesing og skriving bedre. God støtte hjemmefra er viktig for å bedre barnets selvtillit og øke motivasjonen for å jobbe med lese- og skrivevanskene.
Her er 3 tips til hvordan du kan hjelpe barnet med lese- og skrivevansker på en enkel og morsom måte.
1. Øv på språklydene
For å mestre lesing og skriving trenger man forståelse for språkets lyder, også kalt fonologi. I denne øvelsen trener man på å matche språklyd og bokstav sammen. Dette er essensielt for å kunne mestre lesing og skriving.
Øvelse:
Tegn eller skriv en rekke bilder eller ord på et papir, for eksempel: ‘telefon’, ‘elefant’, ‘kjole’, ‘hage’, ‘banan’, ‘ape’. Pek for eksempel på ordet ‘telefon’ og be barnet lese ordet høyt og uttale den første vokalen tydelig. Når barnet har uttalt vokalen ‘e’ flere ganger, ber du barnet lete etter ord som har samme ‘e’-vokal i seg. La barnet prøve seg frem ved å lese forskjellige ord høyt. Til slutt kan dere finne frem til at første ‘e’ i elefant har samme vokallyd som første ‘e’ i telefon.
Denne øvelsen kan tilpasses barnets nivå og alder. Når du ser positiv utvikling hos barnet, kan man for eksempel be barnet undersøke hvilke vokallyder en rekke ord ender på, eller hvor mange forskjellige vokaler som finnes i det samme ordet.
2. Stav ord med fingrene
Det er vanlig at barn med lese- og skrivevansker stokker om på bokstavenes rekkefølge i et ord. For å trene på denne utfordringen kan ‘tappeteknikk’ være til hjelp. Denne teknikken går ut på at hver finger representerer en lyd i et ord. Teknikken hjelper barnet med å skille bokstavlydene fra hverandre, forstå rekkefølgen av bokstavene og hvordan de trekkes sammen til et ord.
Øvelse:
Be barnet ditt stave ordet ‘skog’. I ordet ‘skog’ representerer pekefingeren lyden for /s/, langfingeren representerer /k/, ringfingeren representerer /o/ og lillefingeren representerer /g/. Barnet skal nå vekselvis trykke hver finger mot tommelfingeren og samtidig uttale lydene. Når barnet har gjort dette et par ganger, be barnet samle opp alle lydene og si hele ordet samtidig som alle fire fingre trykkes mot tommelfingeren.
Man kan også utføre denne teknikken med ord som har to eller flere stavelser. Start med å dele ordet opp i stavelser, og bruk teknikken beskrevet ovenfor til å stave hver av stavelsene før barnet trekker begge stavelsene sammen.
3. Øv opp gode lesestrategier
Det er viktig at alle barn har gode lesestrategier, men særlig for barn med utfordringer knyttet til lesing. En god lesestrategi vil gi barnet en bedre forståelse for innholdet i teksten. Som forelder kan man sammen med barnet ta utgangspunkt i en tekst, se på overskrifter og illustrasjoner, snakke om hva man tror teksten handler om, og eventuelt hva barnet kan om temaet fra før. Det kan også være lurt at du selv som forelder leser teksten høyt en gang først før barnet prøver. Det er viktig å gi barnet tid på lesingen og jobbe med tekster som passer til barnets nivå.
Leksehjelp
Det viktigste er at barnet ditt får et godt læringsutbytte. Dersom du ikke føler deg helt trygg på å undervise, eller at lekselesingen som regel ender i krangel kan en mentor være et godt alternativ. Våre mentorer har god erfaring med lese- og skrivevansker og tilrettelegger undervisningen til barnets personlige læringsstil. Du kan lese mer om privatundervisning i norsk her.
Vi håper disse tre enkle øvelsene kan hjelpe ditt barn til å bli bedre til å lese og skrive, samtidig som dere kan ha det gøy sammen! :-)