Vi vil gratulere Bendik som Månedens Mentor i Mars 2020!

Bendik er relativt ny som mentor hos oss, men har tatt på seg flere oppdrag på kort tid. Per nå har han 8(!) oppdrag samtidig, og har god kontroll på disse. Han ble ansatt november 2019 og har allerede undervist 140 timer!! Han er flink til å tilpasse undervisningen opp mot hver elev, og har lagt om all undervisning til online nå, knirkefritt og på eget iniativ. I tillegg er han alltid utrolig imøtekommende mot oss på kontoret og og gir gode og raske tilbakemeldinger når det behøves. Prøver alltid å gå "den ekstra mila" for å få ting til å gå opp - superflink! Hipp hipp for deg, Bendik!

Navn: Bendik Sparre Hovet
Alder:
19 år
Bosted:
Oslo
Studerer: Psykologi Profesjon på UiO

Hva motiverer deg som Mentor?

Muligheten til å vekke elevens nysgjerrighet, og lære dem at det er morsomt å tenke. Å kunne tilpasse undervisningen til elevens personlighet, slik at de får tilbake motivasjonen og kan mestre et fag de kanskje hatet før. Motivasjonen min er å gi elevene motivasjon og gnist. Det gir dem noe som ikke bare kan måles i karakterer, og som de vil få bruk for og glede av hele livet. Dessuten er det overraskende givende å hjelpe elever å få selvdisiplinen og viljen til å klare fag de selv ikke synes er kjempeinteressante.

Hvordan har jobben som Mentor påvirket deg?

Å være Mentor krever at du kan sette deg inn i elevens perspektiv, og det er det jeg har lært mest av. Å forklare faget til eleven slik at det gir mening for han eller henne har også gjort at jeg har blitt flinkere til å kommunisere enkelt og forståelig. Det gjør at jeg er mer komfortabel med å både lede og støtte elevene mine, og skape tillit ved å ta dem og deres utfordringer på alvor.

Så å si alle elevene jeg hjelper har potensialet til å gjøre det bra på skolen. De mangler bare at noen ser dem, og lar dem lære og forstå slik at det gir mening for dem. Sånn sett er noe av det mest oppløftende jeg erfarer som Mentor å være den som ser og hjelper elever som bare trenger at noen ser dem, og viser dem at de faktisk kan mestre faget de hadde gitt opp.

Hva synes du er din største suksessopplevelse hittil?

De beste øyeblikkene er når jeg får høre at en elev gleder seg til undervisningen, og at de ikke lenger føler seg redde for faget. Særlig når de sier «Dette er jo gøy nå som jeg forstår det!». Den aller beste, og mest spesielle, enkeltopplevelsen var nok da jeg og en elev i 9. klasse brukte en stor del av timen på å diskutere hvorvidt matte er oppfunnet eller oppdaget. Eleven turte å utforske spørsmålet med stor entusiasme og refleksjonsevne. Det var utrolig givende å se en elev som vanligvis synes matte er vanskelig, lyse opp da vi så matte fra et helt annet perspektiv og utforsket de store filosofiske spørsmålene faget hviler på. Det er ikke alltid fag er morsomme i seg selv, men det finnes alltid en vinkel som gjør faget morsomt for eleven.

Privatundervisning fra MentorNorge

Skreddersydd privatundervisning motivere, skaper aha-opplevelser og styrker den faglige selvtilliten. Vi elsker å høre "Ja, nå kan jeg det!" og "Ja, jeg vet jeg klarer det!". Les mer om privatundervisning her