Vi skaper klasseskille!

«Hva jobber du som da?» er et spørsmål som ofte blir stilt når man prøver å bli kjent med en person. Etter å ha forklart at å jobbe som mentor for MentorNorge ikke er det samme som å være mentor på Farmen, kommer gjerne et oppfølgende spørsmål; «Privatundervisning ja, hva går det egentlig ut på?». Om de stiller dette spørsmålet for å være høflige, eller om de oppriktig har lyst til å finne ut hva dette innebærer vet jeg ikke, men en ting som er sikkert er at mange allerede har gjort seg opp en mening om hva slags personer som benytter seg av denne tjenesten. Fordommene er sanne, men det er ikke hele sannheten.

En tanke som slår mange når de hører om privatundervisning er at det er for dårlige elever. Ja, det stemmer. Privatundervisning er for dårlige elever. Og smarte elever, gjennomsnittlige elever, ungdommer, voksne, kjendiser og toppidrettsutøvere. Lista er lang, og man kan vel oppsummere den kort med å si at privatundervisning er for alle. For det er ikke slik at du kan tusle inn i et hvilket som helst klasserom på en norsk skole, og peke ut hvilke elever som bruker privatundervisning. Og nei, det er ikke engang sikkert du blir noe klokere ved å ta en titt på karakterene deres. Det kan likeså godt være en 5’er elev som vil opp til 6’eren, som en 2’er elev som kjemper hardt for å bestå.

«Klarer du ikke å følge med i timen eller? Du må være dum». La oss roe ned litt nå, og ikke hoppe for raskt på en konklusjon. Først må vi dele opp dette utsagnet i to deler. Det å ikke kunne følge med i timen er en helt ærlig sak. Tro meg, du er ikke alene om å slite med konsentrasjonen når du sitter i et klasserom fylt med dårlig luft, en utslitt lærer og 29 andre elever med ulike nivåer av støy. Men må dette implisere at du er dum? For all del ikke. Hvis du faktisk er såpass ærlig om dette, og gjør tiltak vil jeg faktisk si det motsatt. Du er smart.

Vi kan nok alle være enige om at alt man lærer på skolen ikke er like nyttig. Det er ikke alltid lærerne har lyst til å være ålreite mennesker å fortelle elevene sine hva som man faktisk får bruk for, og hva som ikke er like viktig. Fort gjort å ta litt lett på det når man ikke helt klarer å skille ut det viktige selv, ikke sant? Tenk hvis en byggfagselev har denne tankegangen i mattetimen når læreren snakker om pytagoras og liknende. Altså, jeg vet ikke med dere, men jeg vil heller få huset mitt bygd av en som skaffet seg hjelp av for eksempel en privatunderviser, enn en som tenkte det ikke er så farlig og at man aldri får bruk for det uansett. Men for all del, det angår ikke meg om du liker huset ditt skjevt eller ei.

Fram til nå har jeg unngått kanskje en av de vanligste fordommene mot privatundervisning. Men her kommer det dere alle har ventet på; Privatundervisning er bare for de rike. Greit, denne er litt vanskeligere. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har søkt opp hva årsinntekten til alle ungene som får privatundervisning er, eller deres foresatte. Det hadde tatt alt for lang tid, og det hadde vært litt flaut om alle fikk opp en melding om at privatunderviseren deres har vært inne på nettet for å se på inntekten deres. Folk som velger privatundervisning er fra alle lag av samfunnet; fattig, rik, mellom, gutt, jente, hen, gammel, ung, høy, lav, nord, sør, øst, vest. You name it!

Så du tror det bare er elevene som får gjennomgå fordommer fra andre? Å nei du, jeg skal love deg at mentorene også får høre det. «Du må være skikkelig nerd som har det som jobb» er en gjenganger. Beklager, men denne henger jeg ikke helt med på. Det blir på samme måten som at man automatisk får merkelappen «dum» hvis man jobber bak kassa på en matbutikk. Det hadde vært litt morsomt om det fungerte sånn egentlig. Da hadde jeg tryglet en matematiker om å bli ansatt hos dem rett før matteeksamen, siden intelligensen og kunnskapene man har henger sammen med hvor man er ansatt. Lurt, ikke sant?

Så avslutningsvis vil jeg bare si det at neste gang du sier at privatundervisning kun er for unger som «får alt de vil», tenk deg godt om. For hva er det egentlig de får ved å benytte seg av privatundervisning? De får mer å gjøre, de får mindre fritid, de får mer arbeid, de får hjelp til å tette hull fra ordinær undervisning, og forhåpentligvis vil de også få gode resultater. Er dette virkelig nødvendig å snakke negativt om at de som jobber målrettet mot å få til det de synes er vanskelig, til slutt «får alt de vil»?

D75e0cd06f058f8

Marte Wanda Lindholm-Dahle

Mentor, MentorNorge