Gikk fra 2 til 5 i matte

Matematikk er et viktig fag i skolen, men det kan føles utmattende, kjedelig og meningsløst for mange. Foreldre kan også finne det utfordrende å skulle motivere og hjelpe barna sine - spesielt når barna blir eldre og faget blir vanskeligere. Vi kom i kontakt med en mor og sønn som forteller oss om hvordan en lignende situasjon har vært for dem, og hvordan de løste den.

Fra hatefag til glede

Mor forteller oss først om hvordan sønnen hennes pleide å trives med matte, men at han på ungdomsskolen begynte å utvikle et hat for det. Som forelder er det ikke alltid så lett å hjelpe til heller, forteller hun videre. "Han gjorde det kjempedårlig i juleterminen i 9. klasse. Da skjønte vi at vi både måtte finne tilbake gnisten, men også få ekstra hjelp."

Da de allerede hadde venner som hadde mentor til barna sine, var ikke veien lang før de oppdaget MentorNorge og benyttet seg av privatundervisningstilbudet der. Etter hvert som tiden gikk og sønnen så at han forbedret seg, kom også gleden for faget tilbake. "Det er ingen tvil om at han har blitt bedre faglig. Læreren hans på videregående har til og med tenkt at han kunne begynt med T-matte", forteller mor.

Erfaringen med å ha mentor

Sønnen forteller videre om hvordan han selv synes det har vært å ha mentor.

"Det som er bra med å ha mentor er at undervisningen er mye bedre og mer effektiv enn det du får i klasserommet. Mentoren forbereder seg til deg og ikke til hele klassen, og da er det jo på ditt nivå og ikke hele klassen sitt nivå."

"Læreren gikk alt for fort gjennom pensum for at vi skulle bli ferdig med det innen tentamen. Men med mentor kunne jeg alltid ta igjen ting og få hjelp til det jeg slet med."

Mor legger også til hvor bra hun synes det har vært at mentor har skreddersydd undervisningen til det nivået og behovet som sønnen har, og at det slik sett har vært effektivt fra første minutt. På spørsmål om hvordan sønnen synes mentoren skiller seg fra læreren, svarer han at han føler at han får bedre tid til å lære med mentor enn i klasserommet med læreren. "Læreren gikk alt for fort gjennom pensum for at vi skulle bli ferdig med det innen tentamen. Men med mentor kunne jeg alltid ta igjen ting og få hjelp til det jeg slet med. Mentoren jeg hadde forberedte seg også godt før min time, og det er et kjempepluss."

Vil du vite mer om privatundervisning og mentorordningen til MentorNorge? Les mer her.