Er du redd for å holde fremføringer foran klassen din? Eller kanskje du elsker å snakke foran publikum? Vi har alle ulike preferanser. Noen foretrekker å uttrykke seg skriftlig, mens andre gleder seg til å presentere muntlig. Ifølge en undersøkelse viser det seg at 49% av studenter blir nervøse og redde før de skal holde et muntlig fremlegg.1 Uavhengig av hva du liker best, så vil du ved flere anledninger måtte holde en presentasjon foran andre.
Bruk hånden din som huskeregel!
Du tar utgangspunkt i de fem fingrene du har på hånden din. De fem fingrene representerer de fem fasene du må gjennom for å forberede deg til en muntlig presentasjon.2 La oss si du har fått en oppgave fra historielæreren din. Du skal holde en fremføring på 10 minutter, og temaet skal være 2. verdenskrig. Du velger problemstillingen selv. Problemstillingen du har valgt deg er å drøfte konsekvensene av 2. verdenskrig. Du kan nå bruke de fem fasene!
1. Inventio - finn stoff
Først må du undersøke temaet og problemstillingen din. Da må du lete i ulike kilder. Det finnes et hav av kilder! Bruk læreboken din, internett og biblioteket. Kanskje du også får noen gode tips fra klassekameratene dine, familiemedlemmer eller læreren din?
Tips: Husk god kildekritikk! Det er ikke alt på internett som er til å stole på. Les blogginnlegget om god kildekritikk her.
2. Dispotio - lag en disposisjon
Frem til nå har du funnet en del fakta om 2. verdenskrig. I tillegg har du funnet ulike konsekvenser krigen hadde. Nå skal du ordne stoffet ditt. Det kan være lurt å lage et tankekart. Bruk et ark, hvor du lager en hovedboble midt på arket. Du kan skrive: «Konsekvenser av 2. verdenskrig» i boblen. Deretter lager du deg utstikkere fra hovedboblen, hvor du skriver alle konsekvensene du har funnet. Når du har laget tankekartet ditt kan du bestemme hvilken rekkefølge du skal ha. Husk at det skal være flyt i presentasjonen din. Det vil si at du for eksempel starter med de mest synlige og nære konsekvensene av krigen, mens mot slutten snakker du mer om de indirekte konsekvensene, og hvordan krigen har påvirket oss i dag.
3. Elocutio - formidling
Det er ikke bare hvadu sier som betyr noe, men også hvordandu sier noe. Til nå har du jobbet mest med innholdet i budskapet ditt. Nå skal du tenke på hvordan mottakeren skal oppfatte budskapet ditt. Du skal gjøre 2. verdenskrig til et spennende tema for lytteren! Du må for eksempel tenke over balansen mellom rene faktaopplysninger og informasjon som kan engasjere publikum. Det vil si at presentasjonen din for eksempel ikke må inneholde for mange årstall og fakta. Det viktigste er at du er bevisst over hvordan du formidler budskapet ditt, slik at presentasjonen din blir mer interessant for den som hører på.
Tips: Bruk et speil når du øver. Da vil du se hvordan du formidler budskapet ditt. Bruker du kroppsspråket på en hensiktsmessig måte? Ser du for mye i notatene dine? Slike spørsmål får du svar på når du øver foran speilet
4. Memoria - lær deg fremføringen utenat
Bruk en husketeknikk som du synes fungerer best for deg! Det er ikke nødvendig at du lærer deg ordrett alt du skal si. Poenget er at du skal bli godt nok kjent med manuset ditt, slik at du bare trenger noen få stikkord som støtte. For å forberede deg kan du få noen venner eller familiemedlemmer til å høre på når du øver. Da blir det mindre skummelt når du skal stå foran flere mennesker. Du kan også ta tiden når du øver. Da kan du se om du bør endre noe, slik at du holder deg innenfor 10 minutter.
5. Actio - kjør!
Nå er du klar for fremføringen din! Vær trygg på det du kan, og ikke vær redd for å si feil. Ingen i publikum vet hva du skal si. Du trenger derfor ikke å bli redd hvis du sier noe annet enn det du hadde planlagt.
Jeg håper at tipsene og fasene vil gjøre deg tryggere på muntlige fremlegg fremover. Bruk hånden din som huskeregel, og følg stegene beskrevet over. Da vil du oppleve at fremføringene dine blir bedre, og at publikumet ditt vil få mer ut av presentasjonen din.
Lykke til med fremføringen din!